Another World: The Transcendental Painting Group
Another World: The Transcendental Painting Group
Initiated in New Mexico in 1938, the Transcendental Painting Group (TPG) set out to explore spiritually heightened visual abstraction, employing free-wheeling symbols and imagery drawn from the collective unconscious. Under the guidance of New Mexico painters Raymond Jonson and Emil Bisttram, artists Agnes Pelton, Lawren Harris, Florence Miller Pierce, Horace Pierce, Robert Gribbroek, William Lumpkins, Dane Rudhyar, Stuart Walker, and Ed Garman collectively sought, per their manifesto, "to carry painting beyond the appearance of the physical world, through new concepts of space, color, light, and design to imaginative realms that are idealistic and spiritual.”
Inspired by the ideas of Russian artist and theoretician Wassily Kandinsky, as well as the experimentation of American artists such as Arthur Dove, Marsden Hartley, and Georgia O’Keeffe, these artists sought to evoke sensuous, synesthetic experiences of nature and ideas, often using references to music and esoteric philosophies.
Like Kandinsky, Piet Mondrian, František Kupka, Kasimir Malevich, and Hilma af Klint before them, the Transcendental Painting Group painters sought to create works that embodied a higher spiritual reality following ideas gleaned from Theosophical writings and concepts. Though the group dispersed during World War II, Transcendental Painting Group paintings provide a compelling heritage for contemporary works by a wide range of artists who today seek to create spiritually evocative abstractions.
This exhibition aims to position the Transcendental Painting Group’s work as an important, alternative component within the history of modern painting and twentieth-century American art. It also proposes that nonobjective art was not always purely formal, but that it had—and has—the potential to communicate on a deeper level. The Transcendental Painting Group artists hoped and believed that their art might rekindle the spirit and nourish the soul, an aspiration with no less relevance today.
Curated by Michael Duncan and organized by the Crocker Art Museum, Another World: The Transcendental Painting Group is the first comprehensive traveling museum exhibition of the Transcendental Painting Group.
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Otro mundo: The Transcendental Painting Group
El Transcendental Painting Group (TPG) surgió en Nuevo México en 1938 y se propuso explorar la abstracción visual elevada al nivel espiritual mediante el uso de símbolos e imágenes libres sacados del inconsciente colectivo. Bajo la guía de pintores de Nuevo México como Raymond Jonson y Emil Bisttram, los artistas Agnes Pelton, Lawren Harris, Florence Miller Pierce, Horace Pierce, Robert Gribbroek, William Lumpkins, Dane Rudhyar, Stuart Walker y Ed Garman persiguieron activamente, de acuerdo con su declaración de principios, «llevar la pintura a trascender la apariencia del mundo físico, a través de conceptos nuevos del espacio, el color, la luz y el diseño para llegar a mundos de imaginación donde reina el idealismo y la espiritualidad».
Inspirados en las ideas del artista y teórico ruso Wassily Kandinsky, así como en la experimentación de artistas estadounidenses como Arthur Dove, Marsden Hartley y Georgia O’Keeffe, estos artistas pretendían evocar experiencias sensuales y sinestésicas en la naturaleza y las ideas, utilizando a menudo referencias a la música y las filosofías esotéricas.
Al igual que Kandinsky, Piet Mondrian, František Kupka, Kasimir Malévich y Hilma af Klint antes que ellos, los pintores del Transcendental Painting Group buscaban crear obras que encarnaran una realidad espiritual más elevada basándose en ideas recopiladas de los conceptos y los textos teosóficos. Aunque el grupo se dispersó tras la Segunda Guerra Mundial, las pinturas del Transcendental Painting Group constituyen un imponente patrimonio de obras contemporáneas para un nutrido grupo de artistas que en la actualidad buscan crear abstracciones espiritualmente evocadoras.
Esta exposición pretende situar la obra del Transcendental Painting Group como un importante componente alternativo dentro de la historia de la pintura moderna y del arte estadounidense del siglo XX. A su vez, propone que el arte no objetivo no siempre es puramente formal, sino que tuvo —y tiene— el potencial de comunicar a un nivel más profundo. Los artistas del Transcendental Painting Group anhelaban y creían que su arte podía reavivar el espíritu y alimentar el alma, una aspiración no menos vigente hoy en día.
Comisariada por Michael Duncan y organizada por el Crocker Art Museum, Another World: The Transcendental Painting Group, es la primera exposición completa itinerante del museo sobre el Transcendental Painting Group.