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Portrait with White Suit

Portrait with White Suit

Artist: Fritz Scholder (1937 Breckenridge, Minnesota - 2005 Phoenix, Arizona)

Department: Art
Date: 1983
Medium: oil on canvas
Dimensions:
Frame: 81 × 69 in. (205.7 × 175.3 cm)
Classification: Painting
Credit Line: Albuquerque Museum, museum purchase, 1983 General Obligation Bonds
Object number: PC1984.10.1
DescriptionAbstracted figural form in white against a purple and grey background.
On view
Text Entries

Fritz Scholder

Luiseño

1937 Breckenridge, Minnesota - 2005 Phoenix, Arizona

Portrait in a White Suit

1983

oil on canvas

museum purchase, 1983 General Obligation Bonds

PC1984.10.1

 

Portrait in a White Suit is less obvious in the way it represents Native iconography compared to some of the work for which Scholder became most famous, but the solitary silhouetted figure nevertheless evokes a timeless, spiritual presence in keeping with Scholder’s more explicit depictions of shamans, warriors, and ceremonial elders.

 

Scholder was an important American artist of the latter 20th century, spearheading an exuberant return to the figure after the dominance of abstract art. He combined elements of expressionism and pop art in his groundbreaking depictions of Native Americans and other subject matter. Scholder was part Luiseño, a California Mission tribe. While he was not raised in a traditional Native American context, he later embraced his identity with an activist passion and became influential to other Native artists.

Retrato con traje blanco

1983

óleo sobre lienzo

adquisición del museo, bonos de obligación general 1983

PC1984.10.1

 

La iconografía indígena es menos evidente en Portrait in a White Suit que en otras obras por las que Scholder se hizo más famoso, no obstante, la silueta solitaria evoca una presencia espiritual y atemporal en línea con las representaciones más explícitas de los chamanes, guerreros y ancianos solemnes.

 

Scholder fue un importante artista estadounidense de finales del siglo XX, pionero de un pletórico regreso al figurativismo tras el predominio del arte abstracto. Combinó los elementos del expresionismo y el arte pop en sus representaciones innovadoras de los indígenas americanos y otra temática. Scholder era miembro de los luiseño, una tribu de la misión de California. Si bien es cierto que no se crió dentro de un contexto indígena americano tradicional, en una etapa posterior de sus vida abrazó su identidad con la pasión de un activista e influyó enormemente en otros artistas indígenas.