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New Mexico Landscape

New Mexico Landscape

Artist: Carl Von Hassler (1887 Bremen, Germany - 1969 Albuquerque, New Mexico)

Department: Art
Date: ca. 1920
Medium: oil on canvas
Dimensions:
36 3/4 x 42 3/4 in. (93.3 x 108.6 cm)
Classification: Painting
Credit Line: Albuquerque Museum, gift of Peat Marwick Mitchell & Co.
Object number: PC1981.45.1
DescriptionLandscape painting with adobe buildings in the foreground and mountains in the background.
On view
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Carl Von Hassler

1887 Bremen, Germany - 1969 Albuquerque, New Mexico

New Mexico Landscape

1920

oil on canvas

gift of Peat Marwick Mitchell & Co.

PC1981.45.1

 

By the time Carl Von Hassler painted this New Mexico landscape shortly after arriving here, the canon for such depictions was well established by other European American artists working in Taos and Santa Fe. His capacity to consistently generate images that resonated with local audiences made him a popular and influential Albuquerque artist throughout the mid-twentieth century. He also was a legendary character in Old Town where he kept his studio, bartering bar tabs and other bills for works of art. While his themes and style remained relatively academic, he later utilized eccentric techniques and materials, such as a “secret formula” paint he invented that could be kiln-fired for durability.

Paisaje de Nuevo México

1920

óleo sobre lienzo

obsequio de Peat Marwick Mitchell & Co.

PC1981.45.1

 

Cuando Carl Von Hassler pintó este paisaje de Nuevo México poco después de llegar allí, otros artistas estadounidenses de origen europeo que trabajaban en Taos y Santa Fe ya habían establecido el canon en cuanto a este tipo de representaciones pictóricas. Su capacidad de generar constantemente imágenes que resonaban en el público lo convirtieron en un artista popular e influyente en Albuquerque a mediados del siglo XX. También fue un personaje legendario de Old Town donde tenía su estudio y donde solía pagar con obras de arte sus cuentas pendientes en el bar y otras facturas. Si bien su estilo y temática siempre fueron relativamente académicos, en una etapa posterior utilizó técnicas y materiales excéntricos como una pintura con «fórmula secreta» que él inventó y que se podía cocer al horno de fuego para aumentar su durabilidad.