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Nina

Nina

Artist: Rufino Tamayo (1899 Oaxaca, Mexico - 1991 Mexico City, Mexico)

Department: Art
Date: 1979
Medium: lithograph on paper, ed. 42/100
Dimensions:
Sheet: 39 1/4 × 30 1/2 in. (99.7 × 77.5 cm)
Frame: 46 × 37 1/8 × 1 1/2 in. (116.8 × 94.3 × 3.8 cm)
Classification: Print
Credit Line: Albuquerque Museum, gift of the J. Daniel Boley Collection, gift of Katherine Hauth
Object number: PC2019.51.3
DescriptionSilhouette image of a girl with gold background and stenciled numbers printed on thick handmade paper.
On view
Text Entries

Niña

1979

Mixografía sobre papel hecho a mano

obsequio de la colección de J. Daniel Boley, obsequio de Katherine Hauth

PC2019.51.3

 

Impresa en un papel grueso hecho a mano, Niña es un ejemplo de la innovación de Rufino Tamayo en el grabado que amplió las posibilidades técnicas y estéticas de este medio. La figura oscura de la niña se aprecia en un leve relieve que surge desde el fondo amarillo. Tamayo fue primordial en el desarrollo de este nuevo proceso del arte del grabado denominado mixografía, que permite añadir dimensionalidad a los grabados. Para crear un grabado en relieve como este, se crea una placa de impresión y se le aplica tinta; luego se aplica la pulpa o pasta de celulosa y todos los elementos se someten a alta presión. Esta presión obliga a la pulpa a colarse por cada una de las rendijas de la placa añadiendo dimensionalidad al mismo tiempo que la tinta es absorbida por las fibras del papel.

 

Tamayo se diferenciaba de sus famosos contemporáneos —David Alfaro Siqueiros, Diego Rivera y José Clemente Orozco— en que su arte tendía a ser menos político y a menudo estaba motivado por intereses estéticos. Tamayo se nutría de influencias de los movimientos cubista y surrealista de Europa, pero aplicaba estos estilos a una temática distintivamente mexicana.

Rufino Tamayo

1899 Oaxaca, Mexico - 1991 Mexico City, Mexico

Niña

1979

Mixografia on hand-made paper

gift of the J. Daniel Boley Collection, gift of Katherine Hauth

PC2019.51.3

 

Printed on thick, handmade paper, Niña is an example of Rufino Tamayo’s innovative work in printmaking which expanded the medium’s technical and aesthetic possibilities. The dark figure of the young girl is seen in low relief, emerging from the yellow background. Tamayo was vital in developing this new process of printmaking named Mixografia, which allows for dimensionality in prints. To create a relief print like this one, a printing plate is created and ink applied to the plate; paper pulp is then applied and all the elements are run under high pressure. This pressure forces the pulp into every crevice of the plate, creating dimension while the ink is absorbed by the paper fibers.

 

Tamayo differed from his well known contemporaries – David Alfaro Siquieros, Diego Rivera, and José Clemente Orozco in that his art tended to be less political and was often driven by aesthetic interests. Tamayo drew influences from the Cubist and Surrealists movements in Europe, but applied these styles to a distinctly Mexican subject matter.